vrijdag 25 december 2015

Het is weer Kerstmis - Kersttradities

www.vanonsvoorjou.nl
 
Bezig met 1001 dingen en bovenal moesten alle bestellingen op tijd de deur uit. Voor je het weet is het dan zomaar opeens Kerstavond en komt op de valreep deze blog tot stand. Niet dat jij hem vanavond gaat lezen, maar dan is hij er maar alvast voor als je op de bank ligt uit te buiken na die overheerlijke en overvloedige feestmalen. Dat brengt me dan gelijk bij het thema van deze blog: kersttradities. Ik vertel wat over die van mij en ik zou het leuk vinden om te horen hoe het er bij jou aan toe gaat/ging!

 

Kersttradities

Tradities, in de meeste families heb of had je ze. Ik gun jou dat je er met evenveel genoegen aan terugdenkt als ik.

Ik kom uit een katholiek nest uit het overwegend katholieke zuiden van het land. Dan is het hele kerstgebeuren al traditie op zich. Ik voelde me die dagen vrolijk, veilig en geborgen. Eerlijk gezegd kwam dat door oma en opa. Zij waren bij ons de spil van het familiefeest dat begon op de 24e, Kerstavond dus. Wij werden laat in de avond uit bed geplukt om mee te gaan naar de nachtmis. Dat betekende dat je als ukkie in het holst van de nacht mee mocht naar de kerkdienst die exact om middernacht begon, onderweg hoorde je de kerst-kerkklokken al luiden. In de kerk was alles uitbundig versierd, veel kaarsen, lichtjes en een kerststal. Die hele dienst, tja daar begrepen wij als kind natuurlijk geen fluit van, maar het geheel was een prachtig schouwspel.


 

Midnight snack

Oma kon heerlijk koken en was dagenlang in de weer in de keuken. Ook dat vormde een belangrijk onderdeel van onze kersttraditie, te beginnen ná die nachtmis op Heilig Avond. In mijn kinderherinneringen hadden wij alleen maar koude en witte kerstmissen. Als we dan helemaal verkleumd thuis kwamen ging oma de keuken in om de zelfgemaakte worstenbroodjes op te warmen. Superlekker waren die dingen, maar dat we daarna nog konden slapen was een kerstwonder op zich. Zeker met  koffie en voor ons warme chocolademelk erbij. 


 

Ons kerstmenu

Liefst had oma de hele familie bijeen en schotelde ze ons door de dag een veelvoud van gerechten voor: het restant van de worstenbroodjes, kippenpasteitjes, romige champignonsoep, konijn en zuurvlees op zijn Limburgs, diverse groenten en aardappels uiteraard. Allemaal stevige kost, want oma deed niet aan cholesterol of calorieën. Het toetje was al even licht, Hemelse modder: een hemels chocolade dessert waar je lepel letterlijk in blijft staan. Met slagroom, dat spreekt vanzelf. Overheerlijk maar máchtig! En voor bij de koffie een nougatine-crèmetaart, pffffff. Geloof me, het was altijd veel te veel, zelfs voor het bourgondische zuiden. Toch was Kerstmis bovenal gewoon heel gezellig. We hadden vooral veel lol samen en juist dat was goud waard! 

 

Eigen tradities

Als volwassene creëer je je eigen tradities. Mijn moeder nam een deel van haar moeder over en ik weer van haar. Sommige gebruiken vervaagden en samen met mijn eigen gezin maakte ik nieuwe tradities. Maar kleine kindjes worden groot. Er komen vriendenkringen en schoonfamilies bij met wie je feestdagen moet delen. Langzaam aan kreeg Kerstmis een andere invulling. By the way, onze maaltijden zijn er een stuk lichter op geworden.


 

Na jarenlang net als mijn ouders een kerstboom te hebben gehad, doe ik nu weer wat mijn grootouders deden. We hebben alternatieve kerstversiering. Wel altijd met een nostalgisch tintje om de sfeer te scheppen die mij herinnert aan mijn kinderjaren toen ik door de sneeuw midden in de nacht met de volwassenen mee mocht.




Voor ons is het nog altijd een heel mooi feest dat we doorbrengen met mensen die ons erg dierbaar zijn. Niet meer met zijn allen op dezelfde dag samen, maar met liefde en veel gezelligheid. Dat is wat Kerstmis voor mij en voor ons inhoud. Al het andere is bijzaak. 


 Van ons voor jou kerstwens
Een heel gelukkig en vrolijk kerstfeest gewenst Van ons voor jou!